środa, 17 październik 2018 09:02

Autostrada jak park uliczny, promenada pełna ławek, mebli miejskich

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Autostrada jak park uliczny Autostrada jak park uliczny
Londyńskie studio projektowe WallaceLiu wyobraziło sobie nową szeroką na 20 metrów autostradę o długości 1 km w południowo-zachodnim chińskim mieście Chongqing, jako wspólną bardziej dostępną dla wszystkich przestrzeń poprzez zastąpienie typowego ulicznego oznakowania i smutnego charakteru autostrady językiem przestrzeni publicznej. Obszar projektowany do zagospodarowania to były typowe peryferie nowoczesnego chińskiego miasta, które zmieniło swój charakter w miarę ekspansji miasta. Autostrada, Yannan Avenue, wzdłuż której 7 dużych działek zostało kupionych przez państwowego dewelopera PKU Resource, stanie się trasą prowadzącą przez prawie 20 000 m2 ulic handlowych i gęsto zaludnionych budynków mieszkalnych i sąsiadujących z już istniejącymi. Dla miasta, klienta i dla projektantów, przedsięwzięcie było okazją do odkrycia, w jaki sposób chińska infrastruktura, zbudowana w celu ułatwienia szybkiego rozwoju, może zostać przekształcona, aby wspierać powstającą kulturę miejską. Do tego celu trzeba było wpuścić pomiędzy auta życie uliczne pieszych i zapewnić im dostęp do odpowiednio w tym celu zaprojektowanych mebli miejskich, ławek, koszy w otoczeniu zieleni.

Wstępnym pomysłem, , było zmniejszenie autostrady do dwóch pasów ruchu. To wzbudziło jednak niepokój w lokalnym dziale planowania i transportu, a ostatecznie, przy wsparciu klienta, udało się zabezpieczyć poparcie dla wspólnego projektu nawierzchni, w którym zamiast starej koncepcji utworzono nową wizję autostrady. Wyobrażenie było takie aby cała autostrada przekształcona została w miejsce, w którym można spacerować i bawić się, gdzie elementy miejskiego krajobrazu zdominowanego przez autostradę - krawężnik, oznakowanie dróg, oznakowanie ruchu, ogrodzenia dla pieszych, granice żywopłotów i ograniczone przejścia dla pieszych - zostaną zastąpione charakterystycznym i tętniącym życiem otwartej promenady.

Techniczna rozdzielczość drogi i promenady została dokonana poprzez wyłożenie nawierzchni nową powierzchnią granitową, odtworzenie obszarów dla pieszych w podobnym materiale i wprowadzenie nowego rodzaju krawężnika, który był umieszczony na równym poziomie z obiema strefami, zacierając w ten sposób granicę między autostradą i chodnikiem. Ponieważ nie można już było bardziej zmniejszyć szerokości jezdni, zajęto się skalą poprzez projekt, aby usunąć dominację wizualną. Uczyniono to poprzez powiększenie nowych elementów krajobrazu, takich jak meble uliczne, publiczne ławki i donice, znajdujące się na głównej ścieżce prowadzącej przez park.

Środkowa część ulicy jest najważniejszą częścią zmiany, gdzie istniejący park uliczny z jednej strony przyjął całą nową geometrię ścieżek, zachowując istniejące dojrzałe drzewa. Nieformalny i nieskomplikowany publiczny plac zabaw powstał na południowym krańcu parku. Siedziska z drewnianymi deskami znajdują się w pobliżu placu zabaw, zachęcając i wyrażając możliwość, że zabawa może również rozciągać się na ulicę.

Obecność dużej ilości ławek, pieszych ma oddziaływać również psychologiczne, spowalniać ruch samochodów. Dodatkowo nawet stanie w ulicznym korku w otoczeniu drzew, infrastruktury publicznej jak meble miejskie, ławki uliczne jest znacznie przyjemniejsze niż typowe dla autostrady ekrany. Drzewa również mogą pełnić funkcje izolatorów akustycznych, nie tylko typowe płoty dźwiękochłonne.

Zaprojektowane ławki nie są typowe. Cześć z nich to ławki mogące pełnić również funkcje leżaków ulicznych na których można nie tylko siedzieć ale także leżeć, relaksować się w pozycji horyzontalnej, dać odpocząć strudzonym nogom.

Projekt rozpoczął się latem 2015 r., A cały odcinek środkowy i część odcinków północnych i południowych zakończono latem 2017 r., A pozostałe prace mają zostać zakończone pod koniec 2018 r.

Zdjęcia – WallaceLiu
Czytany 1196 razy Ostatnio zmieniany piątek, 21 grudzień 2018 09:09

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.